گردشگری

آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر یزد

یزد شهری کویری در مرکز ایران است و به عنوان نخستین شهر خشت خام جهان و اولین شهر تاریخی و بیست و دومین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. یزد قدمتی چند هزار ساله دارد و در طول تاریخ، تحت حکومت سلسله‌های مختلف ایرانی از جمله مادها، هخامنشیان، ساسانیان، اعراب و مغولان بوده است. یزد در دوره صفویه به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مناسب، به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری و فرهنگی ایران تبدیل شد. در این دوره، بسیاری از ابنیه‌های تاریخی یزد، از جمله مسجد جامع یزد، میدان امیر چخماق و مجموعه امیر چخماق، ساخته شدند. در این مقاله، درباره جاذبه های گردشگری شهر یزد می‌پردازیم. با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید.

آتشکده (آتش ورهرام) شهر یزد

آتشکده یزد که به آتش ورهرام نیز معروف است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی و تاریخی شهر یزد و از قدیمی‌ترین آتشکده‌های ایران است. قدمت این آتشکده به دوره ساسانیان می‌رسد و گفته می‌شود که آتش آن از آتشکده آذر در فارس به یزد آورده شده است. بنای فعلی آتشکده یزد در دوره صفویه ساخته شده است، اما شواهد نشان می‌دهد که در این مکان، از دوره ساسانیان آتشکده‌ای وجود داشته است. در زمان حمله اعراب به ایران، بسیاری از آتشکده‌ها تخریب شدند، اما آتشکده یزد به دلیل اینکه در مکانی پنهان قرار داشت، از این تخریب‌ها جان سالم به در برد در دوره صفویه، یزد به یکی از مهم‌ترین مراکز زرتشتی‌نشین ایران تبدیل شد و آتشکده یزد نیز مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

آتشکده یزد
آتشکده یزد

مجموعه امیر چقماق شهر یزد

مجموعه امیر چقماق یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر یزد در ایران است. این مجموعه تاریخی در محوطه‌ای به مساحت بیش از ۵۰ هکتار در حاشیه شرقی شهر یزد قرار دارد و از جاذبه‌های مهم گردشگری و تاریخی این شهر محسوب می‌شود. مجموعه امیر چقماق شامل چندین اثر تاریخی و فرهنگی است که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد، آب‌انبار، حسینیه، آرامگاه، حوض آب، و میدان و زیرزمین قدیمی اشاره کرد. این مجموعه تاریخی مربوط به دوره قاجار است و بخشی از تاریخ و فرهنگ معماری ایران را نشان می‌دهد.

  آشنایی با مکان های دیدنی استان مازندران

مسجد امیر چقماق در این مجموعه یکی از بناهای بارز است که با معماری زیبا و تزئینات داخلی و خارجی خود، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. همچنین، آب‌انبار این مجموعه که به نام “آب‌انبار خاتم‌آباد” شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین آب‌انبارهای زیرزمینی ایران است که به سیستم قدیمی آبیاری منطقه مربوط می‌شود. مجموعه امیر چقماق با تاریخ و ارزش تاریخی، فرهنگی و معماری‌اش یک مقصد بسیار جذاب برای گردشگران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ ایرانی است.

باغ دولت آباد شهر یزد

باغ دولت آباد یزد یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی و از جاذبه‌های گردشگری شهر یزد است. این باغ در دوره صفویه به دستور محمدتقی خان بافقی، حاکم یزد، احداث شده است و به دلیل معماری منحصر به فرد، بادگیر بلند و قنات مشهورش شهرت دارد. عمارت باغ دولت آباد در مرکز باغ قرار دارد و از دو بخش اصلی تشکیل شده است:

  • تالار آینه: این تالار با نقاشی‌های دیواری و آیینه‌کاری‌های ظریف تزئین شده است.
  • هشت بهشت:این بخش از عمارت دارای هشت اتاق است که هر کدام با تزئینات و نقاشی‌های متفاوتی آراسته شده‌اند.

بادگیر باغ دولت آباد بلندترین بادگیر خشتی جهان است و ارتفاع آن به 33.8 متر می‌رسد. این بادگیر از طریق سیستم‌های پیچیده، جریان هوا را به داخل عمارت هدایت می‌کند و باعث خنک شدن آن می‌شود. قنات باغ دولت آباد یکی از قدیمی‌ترین قنات‌های یزد است و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد. این قنات آب مورد نیاز باغ را تامین می‌کند. در وسط باغ، حوض بزرگی قرار دارد که در گذشته برای شنا و قایقرانی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. باغ دولت آباد دارای درختان متنوع و گل‌های رنگارنگ است و فضایی دلنشین برای پیاده‌روی و گذراندن اوقات فراغت فراهم می‌کند.
در یکی از مقالات سایت لاجورد بهترین مقاصد برای سفر در فروردین و عید نوروز را بررسی کرده ایم برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

  گردشگری گاسترونومی: همراهی دو عشق؛ سفر و غذا
باغ دولت آباد یزد
باغ دولت آباد یزد

مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر) شهر یزد

مدرسه ضیائیه، که همچنین به عنوان زندان اسکندر نیز شناخته می‌شود، یکی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهر یزد در ایران است. این مدرسه در محله اصلی شهر یزد، در نزدیکی بازار قدیمی و میدان امام (نقش‌جهان) واقع شده است. مدرسه ضیائیه در دوره صفویه ساخته شده و در آغاز به عنوان مکتب و محل تحصیلی برای دانش‌آموزان و دانشجویان فعالیت می‌کرد. اما در دوره حکومت قاجار، این مکان به عنوان زندان برای بازداشت و محاکمه مخالفان سیاسی و دیگر مجرمان مورد استفاده قرار گرفت، به خصوص در دوره حکومت ناصرالدین شاه. مدرسه ضیائیه با معماری زیبا و تزئینات داخلی و خارجی منحصر به فرد خود، توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. برخی از ویژگی‌های این مکان شامل نمای زیبا و آراسته با فایل‌های چوبی و کاشی‌کاری‌های دستی، حیاط مرکزی با چشم‌انداز زیبا، و ساختارهای معماری سنتی است. اکنون، مدرسه ضیائیه به عنوان یک موزه تاریخی و فرهنگی برای بازدید کنندگان باز است و برخی از قسمت‌های آن به عنوان نمایشگاه‌های دائمی و موقتی برای نمایش اشیاء و آثار تاریخی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آب انبار شش بادگیری در شهر یزد

آب‌انبار شش بادگیری یزد یکی از بناهای تاریخی و معماری منحصر به فرد در استان یزد، ایران است. این آب‌انبار به عنوان یکی از نمادهای معماری سنتی و مهندسی آب در ایران شناخته می‌شود. آب‌انبارها در سابق برای ذخیره آب به منظور استفاده در زمان‌های خشکی و کم‌آبی ساخته می‌شدند و نشان از دانش و مهارت مهندسی و ساختمانی مردم ایران در زمینه مدیریت و استفاده از منابع آب دارند.

آب‌انبار شش بادگیری یزد، همانطور که از نامش پیداست، شش بادگیر دارد که به منظور جلب باد و هدایت آن به داخل آب‌انبار برای تهویه و خنک‌کنندگی بکار می‌رود. این بادگیرها در قالب ساختمانی استوانه‌ای در ارتفاعات مختلف قرار دارند و از طریق سوراخ‌هایی که در سقف آنها وجود دارد، باد ورودی را به داخل آب‌انبار هدایت می‌کنند. آب‌انبار شش بادگیری یزد به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان یزد شناخته می‌شود و با توجه به زیبایی معماری و تاریخی‌اش، همواره مورد توجه گردشگران و بازدیدکنندگان واقع می‌شود.

  شگفتی‌های سفر با کشتی کروز
آب انبار شش بادگیری یزد
آب انبار شش بادگیری یزد

خانه لاری ها در شهر یزد

خانه لاری ها یکی از زیباترین خانه های تاریخی یزد و از جاذبه های گردشگری این شهر است. این خانه در محله فهادان، در نزدیکی میدان امیر چخماق واقع شده است. قدمت این خانه به دوره قاجار می رسد و در زمان مالکیت حاج محمد ابراهیم لاری به “خانه لاری ها” معروف شده است.

خانه لاری ها نمونه ای منحصر به فرد از معماری سنتی ایرانی است. این خانه در زمینی به مساحت 1700 متر مربع و با زیربنای 1200 متر مربع ساخته شده است. خانه لاری ها شامل سه حیاط، شش باب خانه، ایوان ها، تالارها، اتاق ها و یک سردر و هشتی می باشد. در ساخت این خانه از مصالحی مانند خشت، آجر، گچ، چوب و کاشی استفاده شده است. خانه لاری ها دارای تزئینات زیبایی مانند نقاشی های دیواری، آیینه کاری، گچبری و کاشی کاری می باشد.

برای اطلاع از رودخانه زاینده رود می توانید مقاله موجود در سایت لاجورد را مطالعه کنید.

نارین قلعه (نارنج قلعه) در شهر یزد

نارین قلعه یا نارنج قلعه، که به کهن دژ نیز معروف است، یکی از مشهورترین آثار تاریخی و باستانی شهر میبد و از بزرگترین بناهای خشتی و گلی به جا مانده از دوران قدیم در سراسر جهان است. این قلعه با قدمتی حدود 4000 سال پیش از میلاد، کهن‌ترین ارگ حکومتی جهان به شمار می‌رود و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نارین قلعه یا نارنج قلعه یزد
نارین قلعه یا نارنج قلعه یزد

براساس شواهد و مدارک تاریخی، نارین قلعه در دوره پیش از اسلام و احتمالاً در زمان حکومت مادی‌ها احداث شده است. این قلعه در طول تاریخ، کاربری‌های مختلفی از جمله سکونتگاه، دژ نظامی، مرکز حکومتی و زندان داشته است. در دوره صفویه، نارین قلعه مرمت و بازسازی شد و از آن به عنوان مرکز حکومتی یزد استفاده می‌شد. پس از دوره صفویه، از اهمیت نارین قلعه کاسته شد و به تدریج رو به ویرانی گذاشت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا