گردشگری

آشنایی با مکان های دیدنی استان مازندران

استان مازندران، استانی در شمال ایران است که در کرانه‌های جنوبی دریای مازندران واقع شده است. این استان از غرب با استان گیلان، از شرق با استان گلستان، از شمال با دریای مازندران و از جنوب با استان‌های سمنان، تهران و البرز هم‌مرز است. مرکز استان مازندران شهر ساری است. مازندران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، یکی از پرگردشگرترین استان‌های ایران است. استان مازندران به دلیل برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان، سوغات و صنایع دستی متنوع و مردمی خونگرم و مهمان‌نواز، یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان و خارجیان است. استان مازندران یکی از زیباترین استان های ایران است که به دلیل تنوع جاذبه های طبیعی و تاریخی، به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای ایرانیان و خارجی ها تبدیل شده است.

مکان های دیدنی استان مازندران

  • جنگل های انبوه و سرسبز: جنگل های مازندران از جمله جنگل های هیرکانی هستند که قدمت آنها به میلیون ها سال می رسد. این جنگل ها در تمام طول سال سرسبز و خرم هستند و تنوع زیستی بسیار بالایی دارند.
جنگل های انبوه و سرسبز مازندران
جنگل های انبوه و سرسبز مازندران
  • سواحل دریای خزر: سواحل دریای خزر در مازندران از جمله محبوب ترین سواحل ایران هستند. این سواحل در طول فصل تابستان پذیرای میلیون ها گردشگر هستند.
  • قله دماوند: قله دماوند، مرتفع ترین قله ایران و خاورمیانه، در استان مازندران واقع شده است. این قله برای کوهنوردان از سراسر جهان جذابیت دارد.
  • دریاچه های متعدد: مازندران دارای دریاچه های متعددی از جمله دریاچه ولشت، دریاچه چورت، و دریاچه الیمالات است. این دریاچه ها در دل جنگل ها و یا در مناطق کوهستانی واقع شده اند و زیبایی منحصر به فردی دارند.
  • آبشارهای زیبا: مازندران دارای آبشارهای متعددی از جمله آبشار آب پری، آبشار شاهاندشت، و آبشار هفت آبشار است. این آبشارها در مناطق مختلف استان واقع شده اند و از جاذبه های طبیعی محبوب به شمار می آیند.
  • آثار باستانی: مازندران دارای آثار باستانی متعددی از جمله تپه باستانی مارلیک، شهر باستانی تمیشه، و غار باستانی هوتو است. این آثار باستانی نشان دهنده قدمت و تاریخ این استان هستند.
  • بناهای تاریخی: مازندران دارای بناهای تاریخی متعددی از جمله کاخ رامسر، برج رسکت، و پل ورسک است. این بناهای تاریخی مربوط به دوره های مختلف تاریخی ایران هستند و از جاذبه های گردشگری محبوب به شمار می آیند.
  • موزه ها: مازندران دارای موزه های متعددی از جمله موزه ساری، موزه رامسر، و موزه بابل است. این موزه ها اشیاء و آثار تاریخی و فرهنگی متعددی را در خود جای داده اند و برای علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ جذاب هستند.
  • روستاهای ییلاقی: مازندران دارای روستاهای ییلاقی متعددی از جمله فیلبند، جواهرده، و دالخانی است. این روستاها در مناطق کوهستانی واقع شده اند و در فصل های بهار و تابستان آب و هوایی خنک و دلپذیر دارند.
  • غذاهای محلی: مازندران دارای غذاهای محلی متعددی از جمله آش ترش، مرغ شکم پر، و کباب ترش است. این غذاها با مواد اولیه تازه و محلی تهیه می شوند و طعمی لذیذ و منحصر به فرد دارند.
  میدان شهرداری رشت؛ نماد شهر رشت
غذاهای محلی مازندران
غذاهای محلی مازندران
  • صنایع دستی: مازندران دارای صنایع دستی متعددی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، و سفالگری است. این صنایع دستی از دیرباز در این استان رواج داشته اند و از سوغات های محبوب مازندران به شمار می آیند.

در پایان، لازم به ذکر است که استان مازندران به دلیل تنوع جاذبه های طبیعی و تاریخی، می تواند مقصدی ایده آل برای سفر باشد. شما می توانید در این استان از طبیعت بکر و زیبا لذت ببرید، از بناهای تاریخی و فرهنگی دیدن کنید، و غذاهای محلی خوشمزه را امتحان کنید.

بهترین زمان برای سفر به استان مازندران

بهترین زمان برای سفر به استان مازندران به نوع سفر و سلیقه شما بستگی دارد. اگر به دنبال آب و هوای خنک و دلپذیر هستید بهترین زمان سفر به مازندران فصل بهار (از اواخر فروردین تا اواخر خرداد) و فصل پاییز (از اواخر شهریور تا اواخر آبان) است. در این فصل ها هوا نه خیلی گرم و نه خیلی سرد است و برای گشت و گذار در طبیعت و بازدید از جاذبه های تاریخی ایده آل است. اگر به دنبال شنا در دریای خزر هستید بهترین زمان سفر به مازندران فصل تابستان (از اواخر خرداد تا اواخر شهریور) است. در این فصل هوا گرم و آفتابی است و می توانید از تفریحات ساحلی لذت ببرید.

اگر به دنبال خلوت تر بودن سفرتان هستید بهترین زمان سفر به مازندران فصل زمستان (از اواخر آبان تا اواخر فروردین) است. در این فصل تعداد گردشگران کمتر است و می توانید از آرامش و سکوت طبیعت لذت ببرید. در فصل های بهار و تابستان، به خصوص در تعطیلات، قیمت هتل ها و اقامتگاه ها در مازندران افزایش می یابد. در فصل زمستان، به خصوص در مناطق کوهستانی، ممکن است بارش برف و باران شدید باشد. در فصل های بهار و تابستان، احتمال بارندگی در مازندران وجود دارد. در نهایت، انتخاب بهترین زمان سفر به مازندران به سلیقه شما و نوع سفرتان بستگی دارد.

  گردشگری گاسترونومی: همراهی دو عشق؛ سفر و غذا

اگر به دنبال دیدن طبیعت سرسبز و خرم هستید، فصل بهار بهترین زمان برای سفر به مازندران است. اگر به دنبال دیدن رنگ های پاییزی هستید، فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به مازندران است. اگر به دنبال تفریحات ساحلی هستید، فصل تابستان بهترین زمان برای سفر به مازندران است. اگر به دنبال تجربه ییلاق های خنک و دلپذیر هستید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به مازندران است. اگر به دنبال تجربه ی سکوت و آرامش هستید، فصل زمستان بهترین زمان برای سفر به مازندران است.

در یکی از مقالات سایت لاجورد به بررسی میدان شهرداری رشت پرداخته ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله را مطالعه کنید.

سوغات استان سرسبز مازندران

سوغات استان مازندران
سوغات استان مازندران

استان مازندران به دلیل برخورداری از تنوع اقلیمی و فرهنگی، دارای سوغات و خوراکی‌های متنوعی است. از جمله معروف‌ترین سوغات مازندران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنج: مازندران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان برنج در ایران است و برنج طارم این استان از مرغوب‌ترین برنج‌های ایران به حساب می‌آید.
  • مرکبات: مازندران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مرکبات در ایران است و پرتقال، نارنگی، کیوی و نارنج از جمله مرکبات معروف این استان هستند.
  • کلوچه: کلوچه یکی از معروف‌ترین شیرینی‌های مازندران است که با آرد، شکر، روغن و مغز گردو تهیه می‌شود.
  • نان فومن: نوعی نان محلی است که در شهر فومن پخته می‌شود و به دلیل طعم و مزه دلچسب، طرفداران زیادی دارد.
  • سمنو: نوعی غذای سنتی است که از جوانه گندم تهیه می‌شود و در ایام نوروز و دیگر مناسبت‌ها پخته می‌شود.
  • ماهی: ماهی سفید، کپور و آزاد از جمله ماهی‌های معروف دریای مازندران هستند که به صورت تازه و دودی به فروش می‌رسند.
  • ترشیجات: ترشی انار، ترشی بادمجان و ترشی لیته از جمله ترشیجات معروف مازندران هستند.
  • مربا: مربای بهار نارنج، مربای گیلاس و مربای شقاقل از جمله مرباهای معروف مازندران هستند.
  • حصیربافی: حصیربافی یکی از رایج‌ترین صنایع دستی مازندران است و از حصیر برای تهیه انواع سبد، کلاه و زیرانداز استفاده می‌شود.
  • نمدمالی: نمدمالی از دیگر صنایع دستی رایج مازندران است و از نمد برای تهیه انواع زیرانداز، کلاه و جلیقه استفاده می‌شود.
  • چوب ‌تراشی: چوب‌تراشی از دیگر صنایع دستی مازندران است و از چوب برای تهیه انواع ظروف، مجسمه و اشیاء تزئینی استفاده می‌شود.
  • سفالگری: سفالگری از دیگر صنایع دستی مازندران است و از سفال برای تهیه انواع ظروف، اشیاء تزئینی و مجسمه استفاده می‌شود.
  جاهای دیدنی تبریز که نباید از دست دهید

علاوه بر موارد فوق، سوغات و خوراکی‌های دیگری نیز در استان مازندران وجود دارد که می‌توانید با سفر به این استان زیبا، آن‌ها را امتحان کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا