گردشگری

دیدنی ترین دریاچه های ایران کدام اند؟

ایران با داشتن تنوع آب و هوایی و جغرافیایی، میزبان دریاچه‌های متعددی با زیبایی‌های منحصر به فرد است. هر کدام از این دریاچه‌ها، ویژگی‌های خاص خود را دارند و می‌توانند تجربه‌ای منحصربه‌فرد برای بازدیدکنندگان رقم بزنند. شناخت دیدنی ترین دریاچه های ایران،  می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی سفرتان کمک کند و تجربه‌ای  فراموش‌نشدنی را برایتان رقم بزند.
با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید تا با دیدنی ترین دریاچه های ایران آشنا شوید.

دریاچه خزر

دریاچه خزر که به نام‌های دریای مازندران و دریای کاسپین نیز شناخته می‌شود، بزرگترین دریاچه محصور در خشکی جهان است. این دریاچه در شمال ایران و بین کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه، قزاقستان و ترکمنستان واقع شده است. دریای خزر از نظر جغرافیایی، آب و هوایی و زیستی، تنوع زیادی دارد. این دریاچه محل زندگی انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است و از نظر اقتصادی نیز برای کشورهای اطراف آن اهمیت زیادی دارد. دریای خزر از نظر گردشگری نیز مقصدی محبوب است. در سواحل این دریاچه،  شهرها و روستاهای  بسیاری با  جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی  وجود دارد.  همچنین،  فعالیت‌های تفریحی متنوعی مانند قایقرانی، شنا، ماهیگیری، پیاده‌روی و کمپینگ در این منطقه قابل انجام است.

فعالیت ماهگیری در دریاچه خزر
فعالیت ماهیگیری در دریاچه خزر

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران، در شمال غربی این کشور و میان دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی واقع شده است. این دریاچه شور که زمانی بزرگ‌ترین دریاچه آب شور در خاورمیانه و ششمین دریاچه بزرگ آب شور در جهان بود، در دهه‌های اخیر به طور چشمگیری با کاهش سطح آب روبرو شده است. در سال ۱۳۷۴، دریاچه ارومیه با 32 میلیارد مترمکعب آب، پرآب‌ترین حالت خود را تجربه کرد. اما تا سال 1401، حدود 95 درصد از این پهنه آبی خشک شده بود. این خشکسالی فاجعه‌بار، پیامدهای ناگوار زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی به دنبال داشته است.

  شگفتی‌های سفر با کشتی کروز

تلاش‌هایی برای احیای دریاچه ارومیه در حال انجام است. در سال 1385، ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف مقابله با این بحران و احیای این پهنه آبی ارزشمند تشکیل شد. این ستاد اقداماتی مانند لایروبی رودخانه‌ها، احداث آبگیرهای جدید و تغییر الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه را در دستور کار قرار داده است. احیای دریاچه ارومیه، یک ضرورت حیاتی برای حفظ محیط زیست، اقتصاد و فرهنگ منطقه است. این دریاچه، علاوه بر ارزش‌های اکولوژیکی، نقش مهمی در توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال در منطقه دارد.

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در استان لرستان و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه واقع شده است. این دریاچه به “نگین اشترانکوه” معروف است و به دلیل نداشتن راه ماشین‌رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است. دریاچه گهر شامل دو بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد.

مسیرهای کوهپیمایی متعددی در اطراف دریاچه وجود دارد که می‌توانید از آنها لذت ببرید. می‌توانید در دریاچه قایق‌سواری کنید و از زیبایی‌های آن لذت ببرید. دریاچه گهر محل زندگی ماهی‌های قزل‌آلا، کپور و اردک‌ماهی است. می‌توانید در دریاچه ماهیگیری کنید و از طعم لذیذ ماهی‌های تازه لذت ببرید. می‌توانید در کنار دریاچه چادر بزنید و از شب‌نشینی در کنار آتش لذت ببرید. دریاچه گهر مناظر بسیار زیبایی دارد که می‌توانید از آنها عکس بگیرید.

دریاچه گهر
دریاچه گهر

دریاچه زریوار

دریاچه زریوار که به آن زریبار نیز می‌گویند، یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و از زیباترین جاذبه‌های طبیعی غرب کشور است. این دریاچه در استان کردستان، شهرستان مریوان، در فاصله ۳ کیلومتری شهر مریوان و ۱۲۵ کیلومتری سنندج واقع شده است. دریاچه زریوار به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی خاص، دارای طبیعتی منحصر به فرد و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی است. این دریاچه در میان رشته‌کوه‌های زاگرس قرار گرفته و از سه طرف با جنگل‌های انبوه احاطه شده است. سطح آب دریاچه زریوار در تمام فصول سال تقریباً ثابت است و از طریق بارندگی، چشمه‌های زیرزمینی و رودخانه‌های کوچک تغذیه می‌شود.

  بهترین مکان های دیدنی ایران در بهار

دریاچه زریوار زیستگاه انواع مختلفی از گیاهان و جانوران است. در این دریاچه بیش از ۲۵ گونه پرنده، از جمله غاز، اردک، قو، حواصیل و شاه‌ ماهی‌خور زندگی می‌کنند. همچنین در آب‌های زریوار انواع مختلفی از ماهی، از جمله کپور، آمور، ماهی سفید و سیم وجود دارد. دریاچه زریوار یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در ایران است. گردشگران می‌توانند از قایق‌سواری در دریاچه، پیاده‌روی در جنگل‌های اطراف، بازدید از غار کُولَه‌پِش، عکاسی و پرنده‌نگری لذت ببرند.
برای آشنایی با جاذبه های گردشگری ایران و جهان با سایت لاجورد همراه باشید. در یکی از مقالات سایت لاجورد به معرفی مکان های دیدنی ایران در بهار پرداخته ایم.

دریاچه جازموریان

دریاچه جازموریان یا هامون جازموریان یک دریاچه فصلی در جنوب شرقی ایران و در مرز استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان است. این دریاچه در گذشته بزرگترین دریاچه فصلی ایران بود و مساحتی حدود ۳۳۰۰ کیلومتر مربع داشت. اما به دلیل خشکسالی‌های پیاپی و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی، در حال حاضر به طور کامل خشک شده است. دریاچه جازموریان در یک دشت وسیع بین کوه‌های مکران و شاهسواران واقع شده است.

 این دشت از نظر زمین‌شناسی جوان است و به همین دلیل در معرض فرونشست زمین قرار دارد. رودخانه‌های هلیل‌رود و بمپور به این دریاچه می‌ریختند. دریاچه جازموریان در گذشته از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی بسیار حائز اهمیت بود. این دریاچه محل زندگی پرندگان مهاجر و حیات وحش بود و همچنین برای کشاورزی و دامداری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دریاچه جازموریان محل زندگی پرندگان مهاجر
دریاچه جازموریان محل زندگی پرندگان مهاجر

دریاچه هامون

دریاچه هامون که به نام دریاچه زره هم شناخته می‌شود، سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریای خزر و دریاچه ارومیه و هفتمین تالاب بین‌المللی جهان است. این دریاچه در منطقه سیستان و در استان سیستان و بلوچستان واقع شده و از سه دریاچه کوچک‌تر به نام‌های هامون صابری، هامون پوزک و هامون هیرمند تشکیل شده است. دریاچه هامون در زمان پرآبی وسعتی حدود ۵۶۶۰ کیلومتر مربع دارد که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع در خاک ایران و بقیه در خاک افغانستان قرار دارد. این دریاچه از طریق رودخانه‌های مختلفی از جمله هیرمند، نهبندان و فرنگ تغذیه می‌شود.

  بهترین مقاصد برای سفر در فروردین و عید نوروز

دریاچه هامون زیستگاه انواع مختلفی از جانوران از جمله پرندگان، ماهی‌ها و پستانداران است. این دریاچه همچنین از نظر اقتصادی برای مردم منطقه اهمیت زیادی دارد و از آن برای کشاورزی، دامداری و ماهیگیری استفاده می‌شود. با این حال، در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی، سدسازی در افغانستان و برداشت بی‌رویه از آب، سطح آب دریاچه هامون به طور قابل توجهی کاهش یافته است. این امر باعث شده است که بسیاری از حیوانات و گیاهان دریاچه از بین بروند و مردم منطقه با مشکلات اقتصادی زیادی روبرو شوند.

دریاچه هامون
دریاچه هامون

دریاچه پریشان

دریاچه پریشان که به نام‌های مور، شور، کازرون، یون، موز، توز و پریشم نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگترین دریاچه‌های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون و در نزدیکی والاشهر قرار گرفته است. این دریاچه با مساحت 4300 هکتار و ارتفاع 820 متر از سطح آب‌های آزاد، در میان کوه‌های جنگلی زاگرس واقع شده و منظره‌ای بسیار زیبا و چشم‌نواز دارد. آب دریاچه از صدها چشمه کوچک و بزرگ مناطق دشت ارژن و دشت فامور و چشمه‌های زیادی که در کف دریاچه وجود دارند، تأمین می‌شود. دریاچه پریشان در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت گردیده است و در تقسیم بندی مناطق جزء منطقه حفاظت شده محسوب می‌گردد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا