معرفی کسب و کار

ارز دیجیتال چیست؟ و چه تفاوت هایی با ارزهای فیات دارد؟

ارزهای دیجیتال چه تاثیری بر بازار های مالی داشتند؟

یکی از مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال غیر متمرکز بودن آن ها است. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال دقیقا به این معنا است که آن ها توسط دولت ها تولید و توزیع نمی‌شوند

ارزهای دیجیتال به دارایی‌های مجازی گفته می‌شود که از طریق فرایندهایی خاص رمز گذاری شده اند. این نوع رمز گذاری‌ها باعث می شود تا امکان جعل و یا تولید غیر اصولی آن‌ها تقریبا غیر ممکن باشد. ارزهای دیجیتال معمولا بر پایه‌ی یک دفتر توزیع و ثبت داده‌های دیجیتال، به نام شبکه‌ی بلاکچین فعالیت میکنند. اولین سوالی که بعد از آشنایی با ارزهای دیجیتال برای هر مخاطبی پیش می آید دقیقا این است که اصلا بلاک چین چیست؟ و چگونه داده‌های مربوط به معاملات ما در این شبکه ذخیره سازی می شوند.

به طور ساده بلاکچین یک دفتر توزیع ثبت اطلاعات آنلاین است که از بلاک های متصل به هم تشکیل می شود. داده های مربوط به شبکه در بلاک های مختلف ذخیره سازی می شوند. با توجه به اتصال زنجیره ای اطلاعات در بلاک های مختلف، امکان دستکاری اطلاعات وجود ندارد چرا که سابقه ی اطلاعات هر بلاک در بلاک های دیگر نیز ذخیره سازی شده است. در واقع برای هک زنجیره ی بلاکچین فرد مهاجم باید به تمام بلاک ها و همه ی دستگاه های ماینر به صورت همزمان دسترسی داشته باشد که به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن سیستم و ساز و کار بلاکچین تقریبا غیر ممکن است.

در واقع دقیقا یکی از مهمترین ویژگی های ارزهای دیجیتال خاصیت و ماهیت غیر متمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکز بودن یعنی آن‌ها توسط دولت‌ها و یا نهاد رسمی خاصی تولید و یا توزیع نمیشوند و نهاد های مالی دولتی نیز بر فرایند تولید و توزیع آن‌ها نظارتی ندارند. طبق تعریف غیر متمرکز بودن تا به امروز، امکان دستکاری و دخالت در تولید این نوع دارایی های دیجیتالی برای دولت‌ها نیز فراهم نبوده است. با توجه به اینکه مالکیت دسنگاه های ماینر به صورت انحصاری در اختیار هیچ نهاد، شخص و یا حاکمیتی نیست و یا اینکه مالکین ارزهای دیجیتال با حساب های رسمی شناسایی نمی شوند عملا امکان دستکاری بازار و اتخاذ قیمت گذاری های دستوری نیز در بازار وجود ندارد. در ادامه به مسیری بشر طی کرد تا به استفاده از این دارایی های دیجیتال رسید بیشتر اشاره خواهیم کرد.

در این رابطه بخوانید‌ : آموزش خرید دوج کوین از نیپوتو

ویژگی های متفاوت ارزهای دیجیتال

هرکدام ارز ارزهای دیجیتال با هدف استفاده از فناوری بلاکچین و توسعه ی آن برای استفاده در حوزه ای خاص با ویژگی هایی خاص تولید و توزیع شده است. برای مثال اتریوم ETH با هدف اعتبار سنجی پرداخت ها و باز کردن بلوک‌های جدید طراحی شد. با وارد شدن مکانیزم اثبات سهام به فناوری بلاکچین در سپتامبر 2022، اتریوم وظیفه ی سهامداری در بلاکچین را نیز برعهده گرفت.

  علل گرم نشدن شوفاژ چیست؟

ریپل نیز نمونه‌ی دیگری از استفاده از فناوری بلاکچین با اهداف و ویژگی های خاص است. ریپل XRP، وظیفه‌ی تسهیل فرایند نقل و انتقال بانک‌ها به مناطق مختلف جغرافیایی را برعهده دارد.

این روزها با استفاده از فناوری بلاکچین و البته طراحی های نو، جامعه‌ی ارزهای دیجیتال به شدت در حال رشد است. تنوع در این بازار به شدت بالا رفته و همین امر باعث می شود تا انتخاب هر کدام به منظور سرمایه گذاری برای کاربران بسیار سخت تر باشد.

ارز دیجیتال چیست؟ و چه تفاوت هایی با ارزهای فیات دارد؟

با توجه به این تنوع و باتوجه به ویژگی های خاص هر کدام از ارزهای دیجیتال قبل از اقدام به خرید، شما باید اطلاعات لازم را در مورد سرمایه گذاری خود کسب کنید و با توجه به پروژه های تعریف شده، ریسک سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و همچنین پشتوانه های هر ارز، اقدام به خرید کنید.

در ادامه قصد داریم تا شما را با کاربرد و انواع مختلف ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا کنیم.

توکن های کاربردی: ریپل و اتریوم نمونه های خوبی از این نوع توکن ها هستند. این نوع توکن ها بر بستر بلاکچین های مربوط به خود اهداف خاصی را دنبال می کنند و خدمات تعریف شده ای را به کاربران ارائه می‌دهند.

توکن های تراکنشی: این نوع توکن ها برای توسعه‌ی روش های پرداخت طراحی شده اند که بیت کوین نمونه ی اصلی آن ها است.

توکن های حاکمیتی: به توکن هایی اشاره دارد که کاربران در ساختار آن ها برای اجرای پروژه ها و طرح های شرکت حق رای دارند. از نمونه های مهم این نوع توکن ها می توان به توکن یونی سواپ UNI SWAP اشاره کرد.

توکن های پلت فرمی : این نوع توکن ها از برنامه های کاربردی که برای استفاده از بلاکچین طرحی شده اند پشتیبانی میکنند. سولانا یکی از نمونه های شاخص آن‌ها است.

توکن های امنیتی: این توکن ها در واقع مالکیت یک دارایی را نشان می دهند و برای اشاره به نمونه‌ی آن ها می توان به سهام هایی که به توکن تبدیل شده اند اشاره کرد. در واقع در این فرایند ارزش این دارایی ها به شبکه ی بلاکچین منتقل شده است. توکن MS یک نمونه از توکن های امنیتی است.

در صورتی که شما ارز دیجیتالی را میشناسید که جز دسته های بالا قرار نمیگیرد. در واقع باید قبل از سرمایه گذاری قانونی بودن و مور اطمینان بودن آن را مورد بررسی قرار دهید.

آیا ارزهای دیجیتال قانونی هستند ؟

ارزهای فیات (ارزهای رسمی دولت ها) قدرت خود را از نهاد های دولتی میگیرند و توسط نهاد های دولتی نیز پشتیبانی میشوند. برای مثال هر دلار آمریکا به طور مستقیم تحت حمایت دولت آمریکا قرار دارد.

اما ارزهای دیجیتال فقط توسط جامعه ی کاربران و اشخاص حقیقی حمایت می شود. به همین دلیل تعریف یک قانون برای آن ها تا حدودی دشوار خواهد بود. به عبارت بهتر وقتی زیرساخت های مورد استفاده در ساختار ارزهای دیجیتال با آنچه به طور سنتی در بازارهای مالی رواج داشته، متفاوت است تعریف یک قانون برای آن ها در دنیا یک چالش به حساب می آید.

  9 کاربرد کریپتون در زندگی که احتمالا نمیدانستید!

چگونه ارزهای دیجیتال را خریداری کنیم؟

برای خرید ارز دیجیتال معتبر میتوانید به صرافی نیپوتو مراجعه کنید. این صرافی امکان خرید و فروش لحظه ای ارزهای دیجیتال مختلفی را برای شما فراهم کرده است. یکی از ویژگی های بسیار مهم صرافی نیپوتو دریافت کارمزد بسیار پایین برای معاملات دارایی های دیجیتال است.

آیا ارزهای دیجیتال گزینه ی مناسبی برای سرمایه گذاری هستند؟

بازار ارزهای دیجیتال بر خلاف تعاریف بسیار زیادی که از بلاکچین و مزیت های امنیتی اش شنیده می شود با سو استفاده هایی نیز همراه بوده است. اخبار کلاهبرداری های مختلف، هک شدن شبکه ها، باگ های نرم افزاری و نوسانات شدید قیمتی باعث شده تا کاربران فعال در این حوزه معمولا سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال را سرمایه گذاری پر ریسک معرفی کنند. البته نباید فراموش کنیم از سال 2009 یعنی همزمان با تولد بیت کوین تا به امروز که ارزهای دیجیتال بسیار زیادی در حوزه بازار کریپتو فعالیت می کنند، کاربران بسیار زیادی نیز وجود دارند که با سرمایه گذاری های هوشمندانه سودهای بسیار بزرگی را شناسایی کرده اند.

با وجود ریسک های موجود در بازار و خطرات ناشی از فعالیت های سفته بازی در جریان معاملات دارایی های دیجیتال اما با آگاه بودن درباره ی ریسک های متفاوتی که در ادامه خواهیم گفت می توانید معاملات خوبی را تجربه کنید.

ارز دیجیتال چیست؟ و چه تفاوت هایی با ارزهای فیات دارد؟

ریسک کاربران: شاید کمی باورش سخت باشد اما آمار نشان میدهد که حدود یک پنجم بیت کوین های موجود در حال حاضر غیر قابل دسترسی هستند. بر خلاف دارایی های سنتی که نهاد های مالی رسمی از آن ها پشتیبانی می کنند، به دلیل ماهیت غیر متمرکز بودن دارایی های دیجیتال و البته نوع متفاوت سیستم های امنیتی آن‌ها در صورتی که کاربران آدرس یا رمز ورود به کیف پول های خود را گم کنند و یا آدرس اشتباهی را برای تراکنش های دیجیتالی خود انتخاب کنند، دسترسی به دارایی های آن ها تقریبا غیر ممکن خواهد شد.

ریسک های نظارتی: وضعیت نظارتی برخی از دولت ها و نهاد های مالی درباره ی ارزهای دیجیتال بسیار نامشخص است. برخی دولت ها به دنبال تعریف آن‌ها در چارچوب ارز و یا اوراق بهادار هستند. با وجود این شرایط، یک اعلام رسمی از نهاد های نظارتی که مالکیت، دسترسی و یا معاملات این ارزهای دیجیتال را تحت تاثیر قرار دهد می تواند باعث وارد شدن شوک اقتصادی به بازار شده و باعث کاهش و یا افزایش ناگهانی قیمت ارزهای فعال در این حوزه شود.

ریسک شخص ثالث: بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان حاضر در بازار ارزهای دیجیتال برای نگهداری دارایی های خود به صرافی ها و کیف پول های نرم افزاری وابسته هستند که همین امر باعث می شود تا هر گونه کلاهبرداری از سوی این نهادهای مالی، دارایی کاربران را با خطر مواجه کند.

ریسک های مدیریتی: به دلیل نبود نظارت های رسمی بر موسسات و گروه هایی که در این زمینه فعالیت میکنند، در برخی موارد این گروه ها بدون آگاهی لازم با سرمایه های مردم وارد بازار شده و دارایی خود را از دست میدهند.

ریسک های نرم افزاری: بسیاری از پلت فرم هایی که در زمینه سرمایه گذاری و وام دهی فعالیت دارند، فرایند محاسبات و دریافت سرمایه های افراد را به صورت خودکار دریافت میکنند. همین امر باعث می شود تا وجود یک باگ در برنامه باعث اختلال و یا از دست رفتن دارایی کاربران شود.

  بررسی لباس­های بهاره افراد مشهور

دستکاری بازار: دستکاری بازار کریپتوکارنسی همیشه به عنوان یک مشکل عمده مورد توجه فعالان بازار بوده است. با توجه به تازه بودن این بازار و عمق کم آن نسبت به بازارهای سنتی مثل طلا، افراد با نفوذ و تاثیرگذار و حتی سازمان های مالی گاها با برخی فعالیت های غیر عادی در بازار بر روند قیمت ها تاثیر میگذارند.

علی رغم تمام ریسک های موجود در بازار کریپتو حتما اطراف شما نیز افرادی زیادی وجود دارند که در سال های گذشته سودهای بسیار کلانی شناسایی کرده اند. ارزش امروز بازار کریپتو به حدود 1.2 تریلیون دلار رسیده است.

ارزهای دیجیتال در نگاه سرمایه گذاران بزرگ

اشخاص معروف و سرمایه گذاران بسیار نامداری در دنیا درباره ی استفاده از ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین اظهار نظر کرده اند. دنیای امروز ما سرمایه گذارانی را به خود دیده است که ابتدا بیت کوین را ابزاری برای فرار مالیاتی و یا کلاهبرداری می دانستند اما خیلی زود برای اینکه از کسب سود و تولید ثروت در دنیای مدرن جا نمانند اقدام به خرید بیت کوین کردند. یکی از مهم ترین اشخاصی که دقیقا این مسیر را طی کرد جورج سوروس افسانه ای بود.

یکی دیگر از بزرگان دنیای دیجیتال و ثروت بی شک، بیل گیتس بنیان گذار شرکت مایکرو سافت است. او معتقد است که در دنیای امروز دارایی و سیستمی که توانایی جا به جایی میلیارد ها دلار در کمترین زمان ممکن با امنیت بسیار بالا را دارد واقعا فوق العاده است. هرچند که بیل گیتس علی رغم ستایش توانایی های بیت کوین و بلاکچین، ناشناس بودن بیت کوین را اما یکی از نقاط ضعف یک دارایی امن برای سرمایه گذاری می داند.

وارن بافت سرمایه گذار بزرگ آمریکایی را می توان به عنوان یکی از سر سخت ترین منتقدان بیت کوین معرفی کرد. او ارزهای دیجیتال خصوصا بیت کوین را سرابی متوهمانه می داند که در نهایت ارزش خود را از دست خواهد داد. البته آنچه ما امروز در دنیا مشاهده می کنیم ارزش بیش از 40 هزاری دلاری بیت کوین به ازای هر کوین است. شاید بافت هم مثل سوروس به زودی با تغییر دیدگاه برای کسب سود و ثروت اقدام به سرمایه گذاری در بازار رمز ارزها کند.

اریک اشمیت بنیانگذار گوگل نیز با ستایش فناوری بلاکچین معتقد است که دنیای آینده می تواند بر پایه ی بلاکچین و دارایی های دیجیتال پایه گذاری شود و ما شاهد پیدایش کسب و کار های جدید مبتنی بر این فناوری نوین باشیم. آنچه مشخص است حداقل تا به امروز نظر منفی سرمایه گذاران مالی تاثیری بر پیشرفت بیت کوین نداشته و شاید به جرات بتوان ادعا کرد که این سرمایه گذاران بزرگ هستند که از خرید بیت کوین 1 دلاری جا مانده اند. بیت کوین از 2009 تا به امروز روزهای پر فراز و نشیب کم ندیده اما تا به امروز با قدرت به مسیر خود ادامه داده است.

منبع خبر: https://nipoto.com/mag/what-is-crypto-currency/

این محتوا توسط آگهی دهنده منتشر شده و مجله اینترنتی لاجورد مسئولیتی در قبال آن ندارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا