سلامت مو

دلایل ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو در زنان یک مشکل رایج است که می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ژنتیک، تغییرات هورمونی، استرس و کمبود مواد مغذی رخ دهد. شایع ‌ترین علت ریزش مو در زنان، آلوپسی آندروژنتیک یا طاسی با الگوی زنانه است. این نوع ریزش مو ارثی است و در اثر هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) ایجاد می‌شود. ریزش مو می‌تواند در دوران یائسگی، بارداری، زایمان و شیردهی به دلیل تغییرات هورمونی رخ دهد. استرس می‌تواند باعث ریزش موی موقت به نام تلوژن افلوویوم شود.

کمبود آهن، ویتامین D و سایر مواد مغذی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. برخی از بیماری‌های زمینه‌ای مانند کم‌کاری تیروئید، لوپوس و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) می‌توانند باعث ریزش مو شوند. مصرف برخی داروها مانند داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد انعقاد خون و داروهای شیمی‌درمانی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. مدل موهای نامناسب مانند دم اسبی و بافت‌های سفت می‌تواند به موها فشار وارد کند و باعث ریزش مو شود.

با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید تا با دلایل ریزش مو در زنان بیشتر آشنا شوید.

دلایل ریزش مو در زنان

ریزش مو به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. به طور کلی برخی از دلایل ریزش مو عبارتند از:

تِلوژن افلووین (ریزش ناگهانی)

تِلوژن افلووین می‌تواند باعث ریزش مو شود. تِلوژن افلووین یک نوع ریزش موی موقت است که به طور ناگهانی رخ می‌دهد. این نوع ریزش مو در اثر عوامل مختلفی از جمله استرس، جراحی، زایمان، کاهش وزن ناگهانی و کمبود مواد مغذی ایجاد می‌شود. در تِلوژن افلووین، موها به طور ناگهانی وارد فاز تلوژن یا فاز استراحت چرخه رشد مو می‌شوند. این امر باعث می‌شود که موها به طور ناگهانی و بیش از حد معمول ریزش کنند. درمان تِلوژن افلووین به علت آن بستگی دارد. در بیشتر موارد، تِلوژن افلووین موقتی است و موها به طور خود به خود دوباره رشد می‌کنند.

  همه چیز درباره شامپوهای ریزش مو

ریزش مو در اثر کمبود آهن

کمبود آهن می‌تواند یکی از عواملی باشد که منجر به ریزش مو می‌شود. آهن یکی از عناصر مهمی است که برای سلامتی موها لازم است. کمبود آهن می‌تواند منجر به کاهش تولید هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن در خون) شود. این موضوع می‌تواند منجر به کاهش عرضه اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول‌های مو شود، که در نتیجه ممکن است به ضعف و ریزش مو منجر شود.

اگر شما مشکلی در مورد کمبود آهن دارید و یا مشکل ریزش مو دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می‌تواند آزمون‌های لازم را انجام دهد تا میزان آهن در بدن شما را اندازه‌گیری کند و درمان مناسب را تجویز کند.

ریزش مو در زنان
ریزش مو در زنان

ریزش مو در زنان به دلیل تغییرات هورمونی بعد از حاملگی

تغییرات هورمونی بعد از حاملگی می تواند باعث ریزش مو شود. در واقع، این یکی از شایع ترین مشکلات زنان بعد از زایمان است. در دوران بارداری، سطح استروژن بالا می رود که باعث می شود موها ضخیم تر و پرپشت تر به نظر برسند. بعد از زایمان، سطح استروژن به سرعت به سطح قبل از بارداری باز می گردد. این افت ناگهانی هورمون می تواند باعث ریزش مو شود. تستوسترون هورمون مردانه ای است که در زنان نیز به مقدار کم وجود دارد.

در دوران بارداری، سطح تستوسترون کمی افزایش می یابد. این افزایش می تواند باعث نازک شدن موها و ریزش مو شود. کمبود آهن یکی دیگر از دلایل شایع ریزش مو بعد از حاملگی است. در دوران بارداری، بدن شما برای تامین نیازهای جنین به آهن بیشتری نیاز دارد. اگر به اندازه کافی آهن دریافت نکنید، ممکن است دچار کمبود آهن شوید که می تواند منجر به ریزش مو شود.

  سرم مو کریستال چیست و فواید آن

دلایل ارثی

ارث می‌تواند یکی از عواملی باشد که منجر به ریزش مو شود. برخی از انواع ریزش مو به عنوان “آلوپسیا” شناخته می‌شوند و به عنوان یک ویژگی ارثی در برخی از خانواده‌ها ظاهر می‌شوند. یکی از نوع‌های شایع آلوپسیا، آلوپسیا آرئاتا نام دارد که عمدتاً به دلیل عوامل ژنتیکی و ارثی بروز می‌کند. این نوع ریزش مو معمولاً به صورت گروه‌های دایره‌ای یا بیضوی روی سر ظاهر می‌شود.

به هر حال، ریزش مو ممکن است به عوامل دیگری مانند کمبود مواد مغذی، استرس، بیماری‌های مزمن، تغییرات هورمونی و … نیز برگردد. بنابراین، اگر شما مشکلی در مورد ریزش مو دارید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا دلایل آن را بررسی کرده و برنامه درمانی مناسب را تعیین کند.

برای آشنایی با روشهای جلوگیری از ریزش مو مقاله موجود در سایت لاجورد را مطالعه کنید.

ریزش مو ارثی در زنان
ریزش مو ارثی در زنان

ریزش مو در اثر سوءتغذیه

سوءتغذیه می تواند باعث ریزش مو شود. موهای شما از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ساخته شده اند. اگر به اندازه کافی از این مواد مغذی دریافت نکنید، موهای شما ممکن است نازک، شکننده و مستعد ریزش شوند. پروتئین برای ساخت و حفظ موهای سالم ضروری است. اگر به اندازه کافی پروتئین دریافت نکنید، موهای شما ممکن است نازک و شکننده شوند و بیشتر مستعد ریزش شوند. آهن برای حمل اکسیژن به فولیکول های مو ضروری است.

اگر کمبود آهن دارید، ممکن است متوجه ریزش مو، نازک شدن مو و کند شدن رشد مو شوید. ویتامین های B، به ویژه بیوتین، برای سلامت مو مهم هستند. کمبود بیوتین می تواند باعث ریزش مو، شکنندگی مو و تغییر رنگ مو شود.
ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از مو در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند.

  پروتئین تراپی مو؛ هرآنچه باید بدانید

کمبود ویتامین C می تواند باعث خشکی مو، شکنندگی مو و ریزش مو شود. ویتامین D برای سلامت فولیکول های مو ضروری است. کمبود ویتامین D می تواند باعث ریزش مو، نازک شدن مو و کند شدن رشد مو شود. روی برای سلامت مو و پوست ضروری است. کمبود روی می تواند باعث ریزش مو، خشکی مو و شکنندگی مو شود.

ریزش مو به دلیل رژیم لاغری

رژیم لاغری ممکن است به عنوان یک عامل موثر در ریزش موها محسوب شود. زیرا رژیم های کم کالری و نقصان وزن می تواند باعث کاهش مقدار مواد مغذی مورد نیاز برای رشد موها شود. همچنین، تغییرات در سطح هورمون ها و تغییرات در سطح استرس نیز ممکن است به عنوان عوامل موثر در ریزش موها محسوب شوند که ممکن است در رژیم های لاغری اتفاق بیفتد. بنابراین، اگر شما تجربه ریزش موهای بیش از حد را در حین رژیم لاغری دارید، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید تا علت این مشکل را بررسی کند و راه حل مناسب را پیشنهاد دهد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا