معرفی کسب و کار

ترموستات چیست و وظیفه آن در سیستم های تهویه مطبوع

ترموستات وسیله ای است که برای حفظ خودکار دمای اجسام، مایعات یا فضایی که دمای آن باید در محدوده های معین کنترل شود، استفاده می شود. با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید.
ترموستات دستگاهی است برای نگه داشتن دمای یک سامانه در یک محدوده مشخص به کار می‌رود.
این وسیله حاوی یک مقاومت الکتریکی است که با تغییر دما تغییر می‌کند، یا حاوی عنصر حساسی است که با تغییر دما تغییر شکل می‌دهد و در نتیجه یک نیروی مکانیکی یا سیگنال الکتریکی ایجاد می‌کند که برای باز یا بسته کردن مدارهای الکتریکی که گرما یا سرما کنترل می‌کنند، کار می‌کند.
ترموستات ها در هر دستگاه یا سیستمی که تا دمای تعیین شده گرم یا خنک می شود، بکار گرفته می شوند. به عنوان مثال می توان به سیستم گرمایشی و سرمایشی ساختمان ها، گرمایش مرکزی، تهویه مطبوع، سیستم های HVAC، آبگرمکن ها و همچنین تجهیزات آشپزخانه از جمله اجاق گاز و یخچال و انکوباتورهای پزشکی اشاره کرد.
یک ترموستات به عنوان یک دستگاه کنترل “حلقه بسته” عمل می کند، زیرا به دنبال کاهش خطا بین دمای مورد نظر و اندازه گیری شده است. گاهی اوقات یک ترموستات هر دو عنصر سنجش و کنترل یک سیستم کنترل شده را ترکیب می کند، مانند ترموستات خودرو.
برای اطلاع از قیمت ترموستات انواع کولرهای گازی و داکت اسپیلت ها با بخش فروش سایت فروشگاه سوربن به نشانی www.sorbonr.com مراجعه کنید.

نقش ترموستات در کولرهای گازی

ترموستات وسیله ای ضروری برای حفظ راحتی شما در حین کارکرد کولر گازی و جلوگیری از سرد یا بیش از حد گرم شدن هوا است. با این حال، افراد زیادی هستند که از عملکرد ترموستات در کولر و نحوه عملکرد آن با کولر گازی با هم اطلاعی ندارند. در این مقاله به طور مفصل در مورد عملکرد ترموستات در کولر گازی صحبت خواهیم کرد.
ترموستات یک قطعه الکترونیکی کوچک است. این قطعه شبیه دیسک یا صفحه ای است که روی یونیت داخلی کولر گازی شما قرار دارد. در قسمتی در کولر گازی قرار دارد تا در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.
ترموستات دمای فعلی داخلی اتاق را برای شما نمایش می دهد و از این داده ها برای کنترل روشن و خاموش کردن سیستم گرمایش و سرمایش کولر استفاده می کند.
هدف ترموستات کنترل بخشی از سیستم تهویه مطبوع است. این دستگاه سیستم تهویه مطبوع خانه شما را وادار می کند تا مقدار مناسبی از هوای گرم یا هوای خنک را تحویل دهد و به دمایی که در کولر تنظیم شده است برسد.

  انتخاب سالن تولد مجهز در مرکز شهر تهران

نحوه عملکرد ترموستات ها در کولرهای گازی

دمایی که باید به دست آید از طریق واحد کنترل از راه دور تنظیم می شود . این کار از طریق دکمه TEMP و تنظیم دما با افزایش یا کاهش آن از طریق فلش های کنار دکمه TEMP انجام می شود. هنگامی که دمای اتاق به دمای تنظیم شده در کولر گازی رسید، ترموستات دستور توقف کار را به کمپرسور در کولر می فرستد. در این حالت، کولر گازی تنها با روشن کردن فن بدون روشن کردن کمپرسور ، هوا را می دمد . اگر دما با افزایش یا کاهش (بسته به حالت، سرد یا گرم) با آنچه تنظیم شده است متفاوت باشد. تهویه مطبوع با روشن شدن کمپرسور به کار باز می گردد تا دمای مورد نیاز را تامین کند.

به عنوان مثال، اگر کولر را در حالت خنک کننده روی ۲۲ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و دمای اتاق تا ۳۰ درجه سانتیگراد باشد. کولر گازی تا رسیدن دما به ۲۲ درجه سانتیگراد به کار خود ادامه می دهد. با رسیدن به این دما، کمپرسور در کولر گازی از کار می افتد. پس از چند دقیقه دمای اتاق به ۲۳ یا ۲۴ درجه سانتیگراد برمی گردد، کولر گازی با روشن بودن کمپرسور به حالت سرمایش برمی گردد و فرآیند سرمایش یا گرمایش به این ترتیب ادامه می یابد.
برای اطلاع از قیمت ترموستات کولر گازی و داکت اسپیلت با بخش فروش سایت فروشگاه سوربن مراجعه کنید. همچنین برای تعمیر ترموستات نیز می توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

نحوه کار کردن ترموستات

ترموستات ها از انواع مختلفی از سنسورها برای اندازه گیری دما و فعال کردن عملیات کنترل استفاده می کنند. ترموستات‌های مکانیکی معمولاً از نوارهای دو فلزی استفاده می‌کنند که تغییر دما را به جابجایی مکانیکی تبدیل می‌کنند تا کنترل منابع گرمایش یا سرمایش را فعال کنند. ترموستات های الکترونیکی، در عوض، از ترمیستور یا سایر سنسورهای نیمه هادی استفاده می کنند که تغییرات دما را به عنوان سیگنال های الکترونیکی پردازش می کند تا تجهیزات گرمایش یا سرمایش را کنترل کند.
نکته دیگر تأخیر زمانی سیستم کنترل شده است. برای بهبود عملکرد کنترل سیستم، ترموستات‌ها می‌توانند شامل یک «پیش‌گیر» باشند، که گرمایش/سرمایش را کمی زودتر از رسیدن به نقطه تنظیم متوقف می‌کند، زیرا سیستم برای مدت کوتاهی به تولید گرما ادامه می‌دهد.
خاموش کردن دقیقاً در نقطه تنظیم باعث می شود که دمای واقعی از محدوده مورد نظر فراتر رود که به عنوان ” Overshoot ” شناخته می شود. حسگرهای دو فلزی می توانند شامل یک “پیش بینی” فیزیکی باشند که دارای سیم نازکی است که روی ترموستات لمس می شود. هنگامی که جریان از سیم عبور می کند، مقدار کمی گرما تولید شده و به سیم پیچ دو فلزی منتقل می شود.
هنگامی که دقت کنترل بالاتری مورد نیاز است، یک کنترلر PID یا MPC ترجیح داده می شود. با این حال، امروزه آنها عمدتاً برای مقاصد صنعتی، به عنوان مثال، برای کارخانه های تولید نیمه هادی یا موزه ها استفاده می شوند.

انواع ترموستات
انواع ترموستات

انواع ترموستات

ترموستات دیجیتال یکی از دقیق ترین انواع تنظیم کننده دما به شمار می رود و دارای سرعت، دقت و پایداری بالایی در کنترل دمای گرم یا سرد است.
ترموستات های مکانیکی در دستگاه های تهویه مطبوع و برودتی مانند یخچال و سایر انواع تهویه مطبوع، آبگرمکن و غیره استفاده می شوند و به وجود یک جریان شکن الکتریکی بستگی دارد که بر اساس اصل ضریب انبساط حرارتی فیزیکی دو فلزی کار می کند.
در این نوع هنگامی که دما افزایش می یابد، جریان الکتریکی را جدا می کند، زیرا این جریان شکن از دو دکمه فلزی برای روشن و خاموش کردن جریان الکتریکی تشکیل شده است. این دو فلز جریان شکن الکتریکی با هم تماس دارند.
بدین معنی هنگامی که دما بالا می رود، اولی از دیگری جدا می شود تا جریان قطع شود. بنابراین زمانی که دما به سطحی بالاتر از حد نیاز می رسد منبسط می شود که به نوبه خود کلید عامل فشار می دهد. آن را خاموش می کند یا منقبض می شود و باعث قطع جریان و غیره می شود و به این ترتیب دما ثابت می شود. ترموستات مکانیکی نسبت به همدیگر متفاوت هستند: ترموستات های ترمومکانیکی و ترموستات های مکانیکی تبرید.

  قالیشویی آریا غرب بهترین قالیشویی غرب تهران

خلاصه

یک ترموستات با روشن یا خاموش کردن دستگاه های گرمایشی یا سرمایشی یا با تنظیم جریان سیال انتقال حرارت در صورت نیاز، کنترل را اعمال می کند تا دمای استاندارد را حفظ کند. یک ترموستات اغلب می تواند واحد کنترل اصلی سیستم گرمایشی یا سرمایشی باشد، از کاربرد آن میتوان به کنترل هوای محیط تا کنترل مایع خنک کننده خودرو اشاره کرد.
ترموستات ها در هر دستگاه یا سیستمی که تا دمای تعیین شده گرم یا خنک می شود استفاده می شود. به عنوان مثال می توان به گرمایش ساختمان، گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع، تجهیزات آشپزخانه مانند اجاق گاز و یخچال و انکوباتورهای پزشکی اشاره کرد.

این محتوا توسط آگهی دهنده منتشر شده و مجله اینترنتی لاجورد مسئولیتی در قبال آن ندارد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا