بیماری ها

علل ، علایم و درمان بواسیر چیست؟

بواسیر یا هموروئید به تورم و التهاب رگ‌های داخل یا اطراف مقعد و راست‌روده گفته می‌شود. این بیماری یکی از شایع‌ترین مشکلات نشیمنگاهی است که می‌تواند در هر سنی و برای هر جنسیتی رخ دهد، اما در افراد بالای ۵۰ سال شایع‌تر است. با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید تا با علل، علایم و درمان بواسیر آشنا شوید.

علائم بواسیر

  • خونریزی: رایج‌ترین علامت بواسیر، خونریزی روشن قرمز بدون درد هنگام دفع مدفوع است.
  • خارش یا تحریک: ناحیه مقعد ممکن است خارش یا تحریک داشته باشد.
  • درد: درد معمولاً در موارد شدیدتر بواسیر رخ می‌دهد، به خصوص اگر بواسیر ترومبوزه (لخته شده) شود.
  • تورم: در ناحیه مقعد ممکن است تورم وجود داشته باشد.
  • احساس پری: ممکن است احساس کنید که همیشه باید مدفوع دفع کنید، حتی پس از دفع.
  • بیرون‌زدگی: در موارد شدید، بواسیر ممکن است از مقعد بیرون بزند.

انواع بواسیر

  • بواسیر داخلی: این نوع بواسیر در داخل راست‌روده ایجاد می‌شود و معمولاً بدون درد است.
  • بواسیر خارجی: این نوع بواسیر در زیر پوست اطراف مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند دردناک باشد.
  • بواسیر ترومبوزه: این نوع بواسیر زمانی رخ می‌دهد که لخته خونی در داخل بواسیر خارجی ایجاد می‌شود.

علل بواسیر

فشار بیش از حد در هنگام دفع مدفوع، مانند یبوست، می‌تواند باعث تورم رگ‌های مقعد و راست‌روده شود. افزایش فشار در شکم در دوران بارداری می‌تواند باعث بواسیر شود. اگر سابقه خانوادگی بواسیر دارید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستید. اضافه وزن می‌تواند فشار بر رگ‌های مقعد و راست‌روده را افزایش دهد. مصرف کم فیبر می‌تواند باعث یبوست و افزایش خطر ابتلا به بواسیر شود.

علائم بواسیر
علائم بواسیر

درمان بواسیر

درمان‌های خانگی مانند حمام آب گرم، استفاده از پدهای یخ و مصرف داروهای بدون نسخه می‌توانند به تسکین علائم بواسیر کمک کنند. اگر درمان‌های خانگی موثر نباشد، پزشک ممکن است درمان‌های پزشکی مانند لیزر، اسکلروتراپی یا جراحی را توصیه کند. درمان بواسیر به درجه و شدت بیماری بستگی دارد. نشستن در آب گرم به مدت 15 تا 20 دقیقه، 2 تا 3 بار در روز می تواند درد و تورم را تسکین دهد.

  کارهایی که می تواند کلیه تان را نابود کند

استفاده از کمپرس یخ به مدت 10 تا 15 دقیقه، چند بار در روز می تواند درد و تورم را کاهش دهد. مصرف غذاهای پر فیبر مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل به نرم شدن مدفوع و دفع آسان تر آن کمک می کند. نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز به دفع آسان تر مدفوع کمک می کند. داروهایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن می توانند به تسکین درد و التهاب کمک کنند. کرم ها و پمادهای حاوی هیدروکورتیزون یا لیدوکائین می توانند به تسکین درد و خارش کمک کنند.

بستن بواسیر در این روش، یک نوار پلاستیکی کوچک به دور پایه بواسیر بسته می شود تا جریان خون به آن قطع شود و بواسیر از بین برود. اسکلروتراپی در این روش، محلول نمکی به داخل بواسیر تزریق می شود تا باعث کوچک شدن آن شود. لیزر درمانی در این روش، از لیزر برای از بین بردن بواسیر استفاده می شود. جراحی در موارد شدید، ممکن است برای برداشتن بواسیر نیاز به جراحی باشد.

در صورت مشاهده علائمی مانند خونریزی شدید، درد شدید یا عدم بهبودی با درمان های خانگی، به پزشک مراجعه کنید. برای پیشگیری از بواسیر، از یبوست خودداری کنید، رژیم غذایی پر فیبر داشته باشید، مایعات زیاد بنوشید و به طور منظم ورزش کنید.

پیشگیری از بواسیر

بواسیر سیاهرگ‌های متورم شده در داخل یا اطراف مقعد است. آنها می توانند بسیار دردناک باشند و اغلب با خونریزی همراه هستند. تعدادی از کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از بواسیر انجام دهید. فیبر به نرم شدن مدفوع و دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. منابع خوب فیبر عبارتند از: میوه‌ها، سبزیجات، و غلات کامل. مایعات به هضم غذا و جلوگیری از یبوست کمک می کنند. هدف از مصرف ۸ لیوان آب در روز است. ورزش به تقویت عضلات روده و جلوگیری از یبوست کمک می کند. سعی کنید در بیشتر روزهای هفته حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

  سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

زور زدن می تواند فشار داخل وریدهای رکتوم را افزایش دهد و باعث ایجاد بواسیر شود. اضافه وزن می تواند فشار داخل وریدهای رکتوم را افزایش دهد و باعث ایجاد بواسیر شود. در صورت نیاز از ملین ها استفاده کنید. اگر یبوست دارید، از ملین های بدون نسخه مانند پسیلیوم یا سنا استفاده کنید. از نشستن طولانی مدت خودداری کنید. نشستن طولانی مدت می تواند فشار داخل وریدهای رکتوم را افزایش دهد. سعی کنید هر ۳۰ دقیقه یکبار بلند شوید و حرکت کنید.

هنگام دفع مدفوع پاهای خود را بالا ببرید. این کار به کاهش فشار داخل وریدهای رکتوم کمک می کند. از حمام سیتز استفاده کنید. حمام سیتز حمام آب گرمی است که می تواند به تسکین درد و خارش بواسیر کمک کند. از پدهای بواسیر استفاده کنید. پدهای بواسیر می توانند به تسکین درد و خارش بواسیر کمک کنند. اگر دچار بواسیر هستید، مهم است که برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

درمان بواسیر
درمان بواسیر

در یکی از مقالات سایت لاجورد به بررسی روشهای حفظ سلامت روده پرداخته ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله مطالعه کنید.

چه زمانی باید برای بواسیر به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم بواسیر دارید، مهم است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. بواسیر وریدهای متورم شده در مقعد و راست روده است. آنها می توانند دردناک و ناراحت کننده باشند و گاهی اوقات می توانند خونریزی کنند. اگر این علائم را تجربه می کنید، مهم است که در اسرع وقت کمک بگیرید. یک متخصص پزشکی مانند متخصص گوارش یا جراح کولورکتال می تواند بهترین توصیه پزشکی را برای وضعیت خاص شما ارائه دهد.

  چگونه به بیمار در حال تشنج کمک کنیم؟

درمان یبوست با وازلین ممکن است؟

وازلین یک محصول نفتی است که اغلب به عنوان مرطوب کننده استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان ملین استفاده کرد. وازلین با روان کردن روده بزرگ به نرم شدن مدفوع و عبور آن کمک می کند. برای استفاده از وازلین برای یبوست،1 تا 2 قاشق غذاخوری وازلین را روی انگشت خود بمالید. انگشت خود را وارد کنید. مقعد حدود 1 اینچ، وازلین را داخل روده بزرگ بمالید. همچنین می توانید از وازلین با استفاده از اپلیکاتور ملین استفاده کنید.

برای این کار 1 تا 2 قاشق غذاخوری وازلین را در اپلیکاتور قرار دهید. اپلیکاتور را داخل مقعد خود قرار دهید. حدود 1 اینچ پیستون اپلیکاتور را فشار دهید تا وازلین داخل روده بزرگ خارج شود. وازلین معمولاً در عرض چند ساعت پس از مصرف اثر می کند. اگر باردار هستید یا شیر می دهید، قبل از استفاده از وازلین به عنوان ملین باید با پزشک خود صحبت کنید. همچنین اگر هر گونه مشکل پزشکی دیگری دارید، باید با پزشک خود صحبت کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا