بیماری ها

چه زمانی تب در کودکان و بزرگسالان خطرناک است ؟

تب به افزایش دمای بدن بیش از حد طبیعی اشاره دارد. دمای بدن طبیعی برای اکثر افراد در حدود ۳۶-۳۷ درجه سانتیگراد می‌باشد. افزایش دمای بدن به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که از جمله‌ی آنها می‌توان به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، التهابات، برخی بیماری‌ها، عفونت‌های ریوی، استفاده از برخی داروها، مصرف مواد مخدر، واکسیناسیون، یا حتی واکنش بدن به مواد خارجی اشاره کرد.

زمانی که بدن به علت موارد فوق به خطری برای خودش می‌افتد، سیستم ایمنی به طور خودکار دمای بدن را برمی‌افزاید تا باعث کشتن میکروب‌ها یا ویروس‌هایی که منجر به بیماری شده‌اند، شود. این افزایش دما به عنوان پاسخ طبیعی بدن به عوامل بیماری زای مختلف است. از طرف دیگر، تب ممکن است علامتی از بیماری خطرناک نیز باشد، بنابراین در صورتی که تب به مدت طولانی ادامه داشته یا با علائم خاصی همراه باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کرده و مشاوره دریافت کنید.

با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید تا با علائم تب در کودکان و بزرگسالان بیشتر آشنا شوید.

چه زمانی درجه حرارت بالا و تب در کودکان و بزرگسالان برای بدن خطرناک است؟

درجه حرارت بالا در بزرگسالان

درجه حرارت طبیعی بدن بزرگسالان بین ۳۶.۱ تا ۳۷.۲ درجه سانتیگراد است. تب زمانی اتفاق می افتد که دمای بدن به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. تب معمولاً نشانه عفونت است، اما می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، مانند:

  • واکنش به دارو
  • بیماری خودایمنی
  • سرطان
  • اختلالات هورمونی
  • قرار گرفتن در معرض گرما
  همه چیز در مورد دوران قاعدگی

درجه حرارت بالا در کودکان

درجه حرارت طبیعی بدن کودکان بین ۳۶ تا ۳۷.۵ درجه سانتیگراد است. تب زمانی اتفاق می افتد که دمای بدن به ۳۸ درجه سانتیگراد یا بالاتر برسد. تب در کودکان زیر سه ماه معمولاً نشانه عفونت جدی است و باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

سرماخوردگی یکی از بیماری هایی است که در برخی افراد با تب همراه است. در یکی از مقالات سایت لاجورد به بررسی روشهای پیشگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز پرداخته ایم. با رعایت این نکات می توانید به حفظ سلامتی خود بیشتر کمک کنید.

تب در کودکان
تب در کودکان

درجه حرارت بالا خطرناک است؟

تب معمولاً خطرناک نیست، اما در برخی موارد می تواند باعث عوارضی مانند:

  • تشنج
  • کم آبی بدن
  • آسیب به مغز

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت بروز هر یک از موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

  • تب در کودکان زیر سه ماه
  • تب در بزرگسالان بالای ۶۵ سال
  • داشتن تب بیش از ۴۰ درجه سانتیگراد
  • تبی که بیش از سه روز طول بکشد

تبی که با علائم دیگری مانند سردرد شدید، سرگیجه، گیجی، درد قفسه سینه، درد شکم، تهوع و استفراغ همراه باشد

چگونه تب را کنترل کنیم؟

برای کنترل تب می توان از روش های زیر استفاده کرد:

  • استراحت در رختخواب
  • نوشیدن مایعات فراوان
  • استفاده از پارچه مرطوب روی پیشانی و گردن
  • استفاده از داروهای تب بر مانند ایبوپروفن یا استامینوفن

درجه حرارت بالای بدن به تنهایی ممکن است نشانه‌ای از یک وضعیت خطرناک نباشد، اما بسته به شرایط مختلف می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل پایه‌ای باشد. در بزرگسالان، تب به طور کلی زمانی خطرناک محسوب می‌شود که دمای بدن به بیش از ۳۸ درجه سانتی‌گراد برسد. اما در کودکان، مخصوصاً کودکان کوچکتر، مرز تب خطرناک‌تر است. برای کودکان زیر ۳ ماهگی، حتی تبی کمتر از ۳۸ درجه نیز ممکن است نشانه‌ای از وضعیت خطرناک باشد.

  کارهایی که می تواند کلیه تان را نابود کند

به هر حال، تب به تنهایی دلیل بر نگرانی خاص نیست، اما بسته به علایم همراه، دوره‌ی طولانی بیماری، مشکلات تنفسی یا دیگر علایم مرتبط، ممکن است نیاز به توجه ویژه داشته باشد. درصورتی که تب همراه با علایمی مانند تنفس سریع یا دشواری تنفس، درد شدید، آگاهی کاهش یافته، تهوع و استفراغ شدید، تاری دید یا هرگونه علامت غیرعادی دیگری باشد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عفونت سینوزیت نیز گاهی باعث ایجاد تب در افراد می شود. برای آشنایی با سینوزیت | علل، علائم، تشخیص و درمان سینوزیت مقاله موجود در سایت لاجورد را می توانید مطالعه کنید.

نکاتی که باید در مورد تب و درجه حرارت بالای خطرناک بدانید

تب یک نشانه از این است که بدن در حال مقابله با عفونت یا بیماری است. درجه حرارت بالای خطرناک به معنی این است که دمای بدن به حدی بالا رفته که می‌تواند به صورت جدی برای سلامتی آسیب بزند. درجه حرارت بالای خطرناک ممکن است به علت عفونت‌های شدید، ضعف ایمنی، آسیب‌های مغزی یا بیماری‌های مزمن ایجاد شود.

علائم درجه حرارت بالای خطرناک می‌تواند شامل تعریق شدید، سردرد شدید، تهوع و استفراغ، اشکال در تنفس و ضربان قلب سریع باشد. اگر شما یا کسی دیگری دچار درجه حرارت بالای خطرناک شدید، لازم است فوراً به پزشک مراجعه کنید و درمان مناسب را دریافت کنید.

چگونه تشخیص دهیم که بدنمان تب کرده است ؟

تشخیص تب معمولاً با اندازه گیری دمای بدن انجام می‌شود. این اندازه گیری می‌تواند به وسیله ترمومتر دهانی، ترمومتر مستقیم (که به صورت مستقیم در داخل مقعد قرار می‌گیرد) یا ترمومتر حرارتی (که به صورت غیر تماسی از راه دور دمای بدن را اندازه گیری می‌کند) انجام شود. نشانه‌های دیگری که ممکن است به تشخیص تب کمک کنند شامل علائمی مانند تعریق شبانه، سردرد، خستگی، تهوع و استفراغ، درد عضلانی و افزایش ضربان قلب می‌شود.

تب در بزرگسالان
تب در بزرگسالان

اگر احساس می‌کنید که دمای بدن شما بالا رفته است یا اگر دچار علائمی مانند تعریق شبانه، سردرد یا خستگی شدید شده‌اید، بهتر است دمای بدن خود را اندازه گیری کرده و در صورت نیاز به مراجعه به پزشک متخصص مشورت کنید.

  نکات مهم برای پیشگیری از زخم معده

عوامل خطر و دلیل بروز تب خطرناک

تب یک علامت است که ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی در بدن و بیماری ها باشد. عوامل مختلفی می‌توانند باعث بروز تب شوند، از جمله:

عفونت ها

اکثر تب‌ها به دلیل عفونت‌ها ایجاد می‌شوند. عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی و یا عفونت‌های باکتریایی مانند عفونت‌های دستگاه تنفسی یا ادراری می‌توانند تب ایجاد کنند.

التهابات

التهابات مختلف مانند التهاب‌های گوارشی یا التهابات مفصلی می‌توانند باعث تب شوند.

تروما یا آسیب

زخم‌ها، سوختگی‌ها یا آسیب‌های دیگر به بدن نیز ممکن است باعث افزایش دمای بدن شوند.

تشنجات

برخی از نوع‌های تشنج ممکن است باعث افزایش دما شوند.

داروها

مصرف برخی داروها نیز ممکن است علت افزایش دمای بدن باشد.

اگر تب با علائم دیگر همراه باشد می‌تواند نشانه مشکلات جدی باشد. برخی از علائم نگران‌کننده ممکن است شامل افت ناگهانی وزن، تغییر در الگوی معمول دما، تغییر در سطوح انرژی و فعالیت، و یا علائم دیگری که باعث نگرانی شما شود، باشند. در صورت بروز چنین علائمی، مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا