بیماری ها

کارهایی که می تواند کلیه تان را نابود کند

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل هستند که در قسمت پشتی شکم، درست زیر دنده ها قرار دارند. آنها مسئول فیلتر کردن خون و حذف مواد زائد، سموم و مایعات اضافی از بدن هستند. کلیه ها همچنین به تعادل الکترولیت ها و هورمون ها در بدن کمک می کنند و به تنظیم فشار خون کمک می کنند. کلیه ها برای سلامتی کلی شما ضروری هستند. آنها نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن دارند و بدون آنها نمی توانید زنده بمانید.

بیماری کلیه شایع است. میلیون ها نفر در سراسر جهان به نوعی بیماری کلیوی مبتلا هستند و این یک عامل اصلی مرگ و میر است. بیماری کلیه می تواند برگشت ناپذیر باشد. آسیب به کلیه ها اغلب دائمی است و در موارد شدید ممکن است به دیالیز یا پیوند کلیه نیاز باشد. می توانید با انجام برخی اقدامات ساده از کلیه های خود محافظت کنید. با انتخاب سبک زندگی سالم می توانید خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش دهید.در این مقاله، به بررسی کارهایی که می تواند کلیه تان را نابود کند می‌پردازیم. با مجله اینترنتی لاجورد همراه باشید.

کلیه ها دو اندام لوبیایی شکل
کلیه ها، دو اندام لوبیایی شکل

مصرف زیاد داروها برای کلیه ها مضر است

کلیه ها مسئول فیلتر کردن خون و حذف مواد زائد، سموم و مایعات اضافی از بدن هستند.  هنگامی که داروها مصرف می کنید، آنها توسط کبد تجزیه می شوند و برخی از محصولات جانبی این فرآیند می توانند برای کلیه ها مضر باشند. می تواند باعث سمیت کلیوی شود. این زمانی اتفاق می افتد که داروها یا محصولات جانبی آنها در مقادیر سمی برای کلیه ها جمع شوند. می تواند باعث آسیب به لوله های کلیوی شود. لوله های کلیوی مسئول فیلتر کردن خون و حذف مواد زائد هستند. می تواند باعث کم آبی بدن شود. برخی از داروها می توانند ادرار آور باشند، به این معنی که باعث می شوند بدن شما مایعات بیشتری دفع کند. این می تواند منجر به کم آبی بدن شود که می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

  همه چیز در مورد دوران قاعدگی
مصرف زیاد داروها برای کلیه ها مضر است
مصرف زیاد داروها برای کلیه ها مضر است

عدم مصرف کافی مایعات به کلیه تان صدمه میزند

عدم مصرف کافی مایعات می‌تواند به کلیه‌های شما صدمه وارد کند. کلیه‌ها یکی از اعضای حیاتی بدن ما هستند که وظیفه تصفیه خون و حذف مواد زایل از بدن را دارند. آب و مایعات دیگری که مصرف می‌کنید، به کلیه‌ها کمک می‌کنند تا این وظیفه را به درستی انجام دهند. وقتی که مصرف مایعات کافی ندارید، احتمال ایجاد مشکلاتی مانند ایجاد سنگ‌های کلیه، التهاب کلیه یا اختلال در عملکرد کلیه‌ها افزایش می‌یابد. علاوه بر این، عدم مصرف کافی مایعات می‌تواند باعث ایجاد اختلالات در سیستم گوارش، پوست و حتی سیستم عصبی شود.

برای حفظ سلامت کلیه‌ها و جلوگیری از مشکلات مرتبط با عدم مصرف کافی مایعات، مهم است که روزانه حداقل ۸ لیوان آب یا مایعات دیگر مانند آب میوه‌ها، چای، نوشیدنی‌های گرم و… مصرف کنید. همچنین، در صورتی که ورزش می‌کنید یا در محیط‌های گرم و خشک واقع می‌شوید، نیاز به مصرف بیشتر مایعات دارید. به یاد داشته باشید که برای حفظ سلامت کلیه‌ها، مصرف مایعات به اندازه کافی بسیار حیاتی است.

مصرف زیاد گوشت قرمز به کلیه صدمه می زند

مصرف زیاد گوشت قرمز ممکن است به کلیه‌ها صدمه بزند. گوشت قرمز حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که می‌تواند بار زیادی را بر روی کلیه‌ها ایجاد کند. وقتی مصرف پروتئین بیش از حد باشد، کلیه‌ها ممکن است سخت‌تری برای تصفیه فضولات و مواد زایل بدن کار کنند. همچنین، گوشت قرمز حاوی مقادیر بالایی از چربی اشباع شده است که می‌تواند فشار خون را افزایش دهد و منجر به مشکلات کلیه شود. افزایش فشار خون می‌تواند باعث آسیب به عروق کلیه شود و باعث کاهش عملکرد آنها گردد.

بنابراین، مصرف معقول و متعادل گوشت قرمز می‌تواند مفید باشد، اما مصرف زیاد آن ممکن است به سلامتی کلیه‌ها ضربه بزند. بهتر است با مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه میزان مناسب مصرف گوشت قرمز را برای خود تعیین کنید. همچنین، تنوع در منابع پروتئینی مانند ماهی، مرغ، حبوبات و سایر منابع پروتئینی نیز می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک کند.

  سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟
مصرف زیاد گوشت قرمز به کلیه صدمه می زند
مصرف زیاد گوشت قرمز به کلیه صدمه می زند

سیگار کشیدن می تواند به کلیه تان آسیب برساند

سیگار کشیدن می‌تواند به کلیه‌ها آسیب برساند. سیگار حاوی مواد شیمیایی مضری است که می‌توانند باعث آسیب به سیستم عروقی شوند. عروق کلیه‌ها نیز از این تاثیرات ناشی می‌شوند و می‌توانند فشار خون را افزایش دهند و باعث ایجاد مشکلات کلیه شوند. علاوه بر این، سیگار کشیدن می‌تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های کلیه مانند نارسایی کلیه و سایر مشکلات مرتبط با آن شود.

 در واقع، مصرف سیگار می‌تواند عملکرد کلیه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد مشکلات جدی در آنها شود بنابراین، برای حفظ سلامت کلیه‌ها و پیشگیری از مشکلات مرتبط با آنها، بهتر است از سیگار کشیدن خودداری کنید. در صورتی که سابقه سیگار کشیدن دارید، می‌توانید با مشاوره پزشک و استفاده از روش‌های کمکی به این عادت مضر خاتمه دهید و سلامت کلیه‌های خود را حفظ کنید.
اگر دوست دارید با کبد چرب الکلی آشنا شوید مقاله موجود در سایت لاجورد را مطالعه کنید.

عدم توجه به فشارخون و دیابت کلیه تان را نابود می کند

عدم توجه به فشار خون و دیابت میتونه به کلیه ها آسیب برسونه و حتی باعث از کار افتادن اونها بشه، اما لطفاً نگران نباشید! با اقدامات پیشگیرانه مناسب میتونید از کلیه هاتون مراقبت کنید و از بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. فشار خون خود را به طور منظم چک کنید. می توانید این کار را در خانه یا در مطب پزشک انجام دهید. اگر فشار خون بالا دارید، از داروهای تجویزی خود طبق دستور استفاده کنید.

از خوردن غذاهای پر نمک، پرچرب و فرآوری شده خودداری کنید. به جای آن، میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را در رژیم غذایی خود بگنجانید. حداقل 30 دقیقه در روز ورزش با شدت متوسط ​​داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید، حتی کاهش وزن اندک می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند. استرس می تواند فشار خون را افزایش دهد. راه های سالمی برای مدیریت استرس مانند یوگا، مدیتیشن یا گذراندن وقت در طبیعت پیدا کنید. سیگار کشیدن به رگ های خونی شما آسیب می رساند و می تواند فشار خون را افزایش دهد.

  بهترین نوشیدنی طبیعی برای پاکسازی کلیه ها

اگر مبتلا به دیابت هستید، قند خون خود را به طور منظم چک کنید. می توانید این کار را در خانه یا در مطب پزشک انجام دهید. از داروهای تجویزی خود طبق دستور استفاده کنید. از خوردن غذاهای پر قند و کربوهیدرات های تصفیه شده خودداری کنید. به جای آن، میوه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی را در رژیم غذایی خود بگنجانید. حداقل 30 دقیقه در روز ورزش با شدت متوسط ​​داشته باشید. اگر اضافه وزن دارید، حتی کاهش وزن اندک می تواند به کنترل قند خون شما کمک کند. سیگار کشیدن به رگ های خونی شما آسیب می رساند و می تواند قند خون را افزایش دهد.

چک کردن قند خون
چک کردن قند خون

نکات مهم برای مراقبت از کلیه ها

رژیم غذایی سالم داشته باشید. از خوردن غذاهای سرشار از سدیم، فسفر و پروتئین خودداری کنید. میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب را به مقدار زیاد مصرف کنید. وزن خود را در حد سالم نگه دارید. چاقی یا اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد. فعال باشید. حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​داشته باشید. سیگار نکشید. سیگار کشیدن به کلیه ها آسیب می رساند و خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش می دهد. قند خون خود را کنترل کنید.

 دیابت یکی از علل اصلی بیماری کلیوی است. فشار خون خود را کنترل کنید. فشار خون بالا می تواند به کلیه ها آسیب برساند. معاینات منظم پزشکی انجام دهید. پزشک شما می تواند بیماری کلیوی را با آزمایش خون و ادرار تشخیص دهد. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید. اگر داروهایی برای بیماری کلیوی مصرف می کنید، مهم است که آنها را طبق دستور مصرف کنید. با مراقبت از کلیه های خود می توانید به آنها کمک کنید تا سالم و عملکردی باقی بمانند و خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

دکمه بازگشت به بالا